"" Purple Area: Shoppingrunda i Köpenhamn

söndag, juli 27, 2008

Shoppingrunda i Köpenhamn

Ibland vill jag göra på en riktig shoppingrunda, titta i butiker, se deras skyltning, kännna på material och frossa i färger. Traska runt till fots tills man är helt slut av alla intryck (det har hänt att jag fått träningsverk). Helst vill jag också komma hem med massor av kassar att packa upp. En runda i Köpenhamn gör mig sällan besviken med fantastiska Ströget och massor av härliga butiker och caféer. Här är några av mina favoriter.


Shopping in Copenhagen. These are some of my favourites.
.


* Notre Dame. Nörregade 7. Färgglada ganska billiga prylar med allt från vaxdukar och diskborstar till lampor och vaser, men kanske mest tallrikar och glas.
* NQ. Larsbjörnsgade 22. Liten gullig butik med mycket färg och blommor, kitschigt sortiment.
* Illum Bolighus. Amagertorv 10. Mitt på gågatan ligger detta mecka för designintresserade. Ett måste när man är i Köpenhamn om så bara för att se stans snyggaste skyltning. Har prylar, möbler, glas och porslin i både den senaste danska designen och riktiga klassiker.
* Vägg i vägg ligger The Royal Café som av flera internationella magasin beskrivits som världens vackraste café. Nja, lite annorlunda är det helt klart och väl värt ett besök, se här.



* Stilleben. Laederstraede 14. Söt butik med keramik och glas i egen design. Obs, butiken finns numera på Nils Hemmingsens gade!!

.
* Grönlykke. Laederstraede 3 och 5. Härligt bohemiskt färgglatt sortiment. Två butiker efter varandra med massor av kul och udda prylar.
* Day. Pilestraede 16. Egentligen en klädesbutik men en hel del Day Home också. Vacker butik med lite asiatiska detaljer.
* Hay Cph. Pilestraede 29-31. Showroom med Hays coola sortiment av möbler och detaljer. Har har numera också ett stort showrum på Ströget!!
* Casa Shop. St Regnegade 2. En butik med det senaste inom inredning med internationell touche.
* Blomsterkunst Tage Andersen. Ny Adelgade. Fascinerande och trevligt blandning mellan blomsterbutik och utställning. Obs, de tar inträde som sen dras av om du handlar något.
* Basalt. Store Strandstraede. Antikviteter och modern fransk/dansk stil med handplockat sortiment.

En bit från ströget men ändå väl värda en omväg:

* Designer Zoo. 15-20 designer har slagit sig samman och visar design och konsthantverk från åtta olika verkstäder.
* Normann Copenhagen. Österbrogade 70. Inte helt lätt att hitta eftersom det är en liten glasöppning ut till gatan, men med en enormt stor butik innanför. Deras flagshipstore med allt de har att erbjuda av lekfull och trendig design.
* Portobello. Nordre Frihavnsgade 62. Uppkallad efter loppmarknaden på Portobello Road i London. Butiken för dig som gillar Tine K, Oliver Furniture, Day Home m fl.
*Gubi. Frihavnen, Klubiensvej 7-9, Pakhus 53. Danskt designföretag med stor studio i hamnen. Har sin egen design av stolar, bord, skrivbord m m. Stolen nedan känner du säkert igen.



* Paustian. Kalkbraenderilöbskaj 2. Stort showroom med ett av Danmarks största sortiment av designmöbler. Här finns alla nya märken såväl som designklassiker men även deras egen kollektion.
* Anton Dam. Gammel kongevej 90, Fredriksberg. Tre våningar med den senaste snygga moderna designen från hela världen.
* Interstudio. Gammel Köge Landevej 22, Valby. Gammal fabrikslokal som är fylld med allt det bästa från främst Italien... Moroso, MDF Italia, Driade, Boffi, Artemide, Flos, Foscarini...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Dom här shoppingtipsen skulle jag haft med mig när jag var i Köpenhamn för några veckor sedan. Illum var jag i alla fall inne på, de har hur mycket som helst!

Anonym sa...

Danskarna kan verkligen sin grej!

Anonym sa...

Har tittat runt i din inspirerande blogg!
Ha det gott

Anonym sa...

Tack för tipsen! Passar perfekt, jag som ska till Köpenhamn i veckan. Trevlig vecka!

Anonym sa...

Va kul med shoppinglista för Köpenhamn! Hoppas du haft en trevlig helg!

Hannele på Hisingen sa...

Hihi, det blev en shoppingrunda i Gustavsberg, inte dumt helelr ;)

A home far away sa...

Vilka fina tips du ger på shopping i Köpenhamn och butikerna ser mycket trevliga ut:-)

Ha en fin dag
Kram Gunilla

purple area sa...

Proforma, ah du får ta en tur igen. Det finns så mycket att upptäcka där.
Lilla jag, ja det är verkligen deras grej med design.
Lissen, kul att du gillar den, kom gärna tillbaka!
Isabelle, så bra, hoppas du får någon glädje av listan.
Johanna, Min helg har varit toppen, det hoppas jag din också varit!
Hannele, Gustavsberg, där har jag aldrig varit. Kommer att tänka på badkar och sånt. Fast det kanske är någon helt annanstans.
Gunilla, hoppas de kan var till nytta!

MrAsker sa...

Nytillkommen läsare men ser redan mycket som jag gillar redan nu.

Men kan du inte även göra en lista för Stockholm där jag bor och för Malmö, Umeå och Linköping där jag ofta är?

Kanske kan vi läsare hjälpas åt?

Iris // Alla dagars kaos sa...

vilket bra inlägg. jag ska till köpenhamn nästa vecka och promenera på ströget :) Jag får ta med din lista helt enkelt :)

purple area sa...

Mrasker, under labels hittar du Shopping Malmö, Skåne och även lite från London. Jag förstår att det hade varit bra med den typen av listor på fler orter, men det får jag tyvärr lämna över till bloggare som bor där.
Iris, vad kul, hoppas du får lite nytta av mina tips.

Anke sa...

I just found your beautiful blog - thanks for posting these links...just what I always wanted to have if I ever get to Copenhagen (I really really want to for a long time!).

kattis sa...

TUSEN TACK för tipsen - jag ska till Köpenhamn nästa vecka och blev överlycklig nu när jag fick en hel lista med en massa härliga butiker! TACK!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...