"" Purple Area: Varför heter inte myrastolarna åttanstolarna?

lördag, mars 28, 2009

Varför heter inte myrastolarna åttanstolarna?

En kompis sa till mig en dag att hon ville ha tag i 'något liknande som de där åttanstolarna'. Jag blev helt frågande, tänkte vilka då, är det något jag har missat. 'Jo, men du vet de där jättevanliga stolarna som finns i en rak modell och en som är lite mer rund' sa hon och gav mig en blick som om det var något jag borde veta. Det tog mig mer än en stund att komma på att det var Myranstolarna av Arne Jacobsen hon menade. Ja, det låter ju logiskt, man kan ju fråga sig varför heter de inte 'åttan' istället? Bild från Fritz Hansen, Alvhem.


8 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Hon har en klar poäng-det är då säkert. Alltid skoj med nya perspektiv på hemtama saker

karola sa...

Härligt hem med "åttanstolarna"...
ja, det var ju logiskt igentligen!
ha en bra söndag :)

House of Jammi sa...

Åttan stolen hade ju faktiskt passat bra ihop med sjuan stolen också... och nu börjar man undra varför sjuan heter sjuan - det ser ju inte ut som en sjua precis.

Niklas sa...

Myran (åttan) liknar en myra, själva (myr)huvudet typ. Siluetten/profilen på Sjuan bildar formen av en sjua.
:-)

Annika sa...

Hi hi... Ja, varför inte? :) Härlig berättelse!

purple area sa...

Anna, ja ibland är det kul att se saker och ting utifrån, snarare än infrån min nördhjärna.
Karola, ha en bra söndag, du med!
House of Jammi, jo men den gör ju det och Myran både en myra och en åtta beroende på hur man ser det.
Niklas, :)
Pethra, så jag var lite rolig i alla fall.
Annika, nä precis.

Sandra sa...

Men det är väl klart att den borde heta åttan! :-D Härlig kompis du har! :)

Rickard sa...

Det fanns faktiskt en svensk prototypstol som liknar Myran och som Arne Jacobsen "kopierade"...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...