"" Purple Area: Bloggen är full

fredag, december 14, 2012

Bloggen är full

Det mest osannolika har hänt. Inte så att bloggen rumlar omkring i julstöket, utan det fria bildminnet som är kopplat till bloggen hos blogger är helt fullt. Under sex år har jag helt enkelt haft så mycket bilder med att där inte finns något utrymme kvar. Jag har ju så klart funderat på det här tidigare, eftersom min grej alltid varit att tjoffa ut mycket bilder, men aldrig egentligen tänkt att det skulle bli så på riktigt. Nu måste jag antingen köpa mer minnesutrymme eller börja radera gamla inlägg. (Såvida inte någon bättre vetande har något tips). Men kanske är det ändå hög tid att jag börjar rensa bort en del gammalt skräp, det var ju ändå hösten 2006 jag började, en evighets evighet sen.














































Foto Purple Area


13 kommentarer:

Emelie sa...

Du behöver varken radera gamla inlägg eller köp till mer inlägg. Vad många inte känner till är att bilder som är midre än 800 x 800px är "gratis" - de tar inte på bildkvoten. Så du kan alltså fortfarande ladda upp bilder mindre än 800px! Ett tips för att spara på bildkvoten är alltså att inte använda allt för stora bilder!

Lycka till o trevlig helg!


Stämningsfullt sa...

Typiskt! Det där väntar jag också på... Men jag läste någonstans för längesen att det tar mer minne/bildutrymme ju större bilderna är (vilket verkar logsikt). Efter det brukar jag förminska mina bilder innan jag laddar upp dem.
Kram Vanja.

My Scandinavian Home sa...

This happened to me the other day after 1 year only!! I was so surprised! I've obviously been blogging too much! :) But yes, perfect timing for the new year - out with the old in with all your new wonderful inspiration :)

Therése S sa...

Förminska bilderna bara, så borde det funka =) Trevlig helg!

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

jag betalar annars , runt 40 kr och det brukar räcka ett år ungefär , ingen större summa och så slipper jag reglera storleken .

Kram Pernilla

purple area sa...

Emelie, det stämmer nog inte för jag har nästan bara lågupplösta bilder. Väldigt få högupplösta och jag gör ofta om även mina egna till lågupplösta.

Vanja, ja visst är det.

Niki, det här är nog något nytt, för jag har bloggat väldigt mycket för något år sedan och ändå hände inte det här. Tror bara att blogger försöker tjäna pengar på oss numera.

Tess, det blir nog både att förminska bilder och radera.

Pernilla, ja det kanske är det enklaste. Känns bara lite som en princip att bloggen inte ska kosta något. Får väl tänka om helt enkelt.

Tack allihop för er hjälp!!

/Susann

Anonym sa...

Susann, det är ju ditt signum, med alla stora snygga bilder, du måste behålla den standarden. Trist också om du måste ta bort gamla bilder. Jag röstar för att du köper mer minne, helt klart.

/Anita

purple area sa...

Anita, tack för att du tycker jag håller en viss standard, så kul att höra, men det är nog inget problem. Bilderna kan vara stora på skärmen ändå även om de inte är högupplösta och tunga. Bra också att du inte märkt hur mycket gammalt skräp där finns, ha ha.

/Susann

Tarja Kankaanpää-Salonen sa...

Hej!
Samma sak hände för mig några månader sedan. Jag har också börjat min bloggandet 2006 och har samlat massor med bilder. Jag började hellre betala en liten summa istället än att börja rensa...

mvh
Tarja
http://keltainentalorannalla.blogspot.fi/

Lena sa...

Jag råkade ut för detsamma för ett tag sedan! Och jag vill inte betala för mer bildutrymme utan följde instruktionerna hos

http://fixa-din.blogspot.se/2012/06/mer-gratis-bildutrymme-gor-sa-har.html

Där beskrivs hur man gör sig själv till gästbloggare och det innebär att jag loggar in som gästbloggare för att lägga in bilder, medan jag skriver och publicerar från min gamla inloggning. Det kändes knöligt ett tag, men nu har jag vant mej och det känns lika enkelt som förr!

Lycka till, hur du än beslutar att göra!

Lena

purple area sa...

Tusen tack för tipsen, till en början ska jag försöka rensa ändå, för det finns så mycket skräp på den här bloggen som jag tycker kan raderas. Men sen efter det ska jag tänka på era förslag, både det här med gästbloggare och att köpa till minne.

Trevlig måndag allihopa!

svart vitt och rött sa...

Hejsan! Nackdelen med för stora bilder är att det tar tid för läsaren att se dem... och risken är att man struntar i det och inte prkar vänta.

Du kan förminska rejält inne på Photoshop, till exempelvis 600 och ändå få en stor och härlig bild. Gör så här: Spara bilden i valfri storlek, exempelvis 600. Gåt till arkiv och klicka på "Spara för webb och enheter". Välj sedan bara var du vill lägga bilden på datorn. Klart! En stor och härlig bild, fast liten och snabb :-) Hoppas att detta hjälper dig! Du har en jättefin blogg med massor av fina bilder!

purple area sa...

Annelie, jo så klart vet jag det och numera ändrar jag alltid storlek på bilden, men jag har bloggat i sex och ett halvt år, har 1799 inlägg med i genomsnitt 3 bilder per inlägg. Det blir en himla massa bilder det (över 5000)!!

Problemet är att jag inte var så noga med det här förr så där kan mycket väl ligga en del som är för stora. Frågan är bara hur identifierar jag just dem som är för stora. Som du förstår kan jag inte gå in och kolla allihop. Men kanske finns det något sätt i blogger att hitta hur tunga bilderna är. Någon som vet?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...