"" Purple Area: Shoppingrunda Malmö

torsdag, juni 14, 2007

Shoppingrunda Malmö

Om någon av er i övriga Sverige råkar hamna i Malmö på semestern så kommer här en lista över bra inredningsbutiker för en rundvandring i Malmö. Det är blandade butiker med olika typer av stil, inriktning, smak m m. En del butiker är kedjor som finns över hela landet, vissa är unika för just Malmö. Jag har tagit med alla som jag tycker är kul, både vanliga kedjor och några udda.

Försöker att komplettera den här listan allt eftersom, senaste redigering 121227.

Malmö Modern (fd David Design). Skeppsbron 3. Butik med modern design som har allt från soffor, lampor till glas och porslin.
C/O Home. Skeppsbron 11. Möbler, prylar och hjälp med inredningen om du behöver.


Lilla Svarta. Adelg 19. Liten butik med kläder och en och annan udda inredningspryl.
Blomsterpigan. Hamng. Blomsteraffär med mycket kul idéer och massor av inspiration. En av mina favoriter.
Granit. Söderg 3. Förvaring, porslin m m prisvärt och i neutrala färger.
Lagerhaus. Söderg 16. Heminredning och div prylar med mycket låga priser.
Svenssons i Lammhult. Södergatan 28. Gigantisk butik med design för hemmet. Allt från möbler till lampor och prylar.
Marimekko. Skomakargatan 6. Butik med Marimekkos klassiska stormönstrade sortiment.
Iittala. Skomakargatan 6. Liten butik med Iittalas glas, koppar och serviser.
Formdesign Center. Lilla Torg. Konstutställningar och designbutik med prylar, textilier och glas.


Olsson&Gerthel. Engelbrektsg 16. Kanske Malmös största och bästa butik när det gäller inredning i modern stil.
Norrgavel. Engelbrektsg. 20. Inredning i trä med skandinavisk shakerstil.



Blå Lotus. Slottsg 32. Kinesiska och Tibetanska möbler.


Casa Marrakech. Östra Tullgatan 5. Marockansk inredning med vackra mosaikbord, lyktor, kuddar m m.

Le Make. Studentgatan 2. Butik med både kläder och inredning, bl a Day Home och Tine K.

Réunion. Butiken har flyttat ut på landet, närmare bestämt Ingelstorp utanför Ystad, se hemsidan.

Udda Tina, Södra Vallgatan 5. Härlig butik med ett bohemiskt och färgglatt sortiment. Allt från Rice till Anna O.
Designtorget. Södra Vallg 3. Ny kul och lekfull design med prylar av allehanda slag.


Village. Södra Förstadsg 4. Inredningsdetaljer med både modernt och lite lantligt stuk.
Rossorum. Storg 24. Butik med chica italienska märken som Alessi, Kartell, Foscarini, Diesel och Flos.
Miss Juniversum. Davidhallsgatan 19. Butiken för dig som gillar kitsch, humor, nostalgi och retro.
Meloa. Davidhallstorg 1. Liten butik med halsband, ljuslyktor m m. Säljer bl a Rice.
Gouteva. Blomsterdesignern Anna Goutevas härliga blomsterbutik med sin egen speciella stil och charm.
Glimma. Östra Rönneholmsvägen 5. Nyöppnad liten butik med söta färgglada prylar blandat med lite marockanskt.
My Livingroom. Ö Förstadsg 64. Här finns det lite udda med inslag av både Afrika, Thailand, Vietnam m m.
Miloii. Friisg 12. Cool butik med både inredning, kläder och frisör i samma lokal.

Homeville. Regementsg 66. Romantiskt lantligt, dansk/fransk shabby chic blandat med lite new englandstuk med mycket prylar i plåt och ståltråd.


Strega. Regementsg 82. Stort sortiment av kuddar och porslin från Himla, Matteus, Ceannis, Mimou m m. Lantligt, marint och lite new england stuk.
Ebbes Butik. Regementsg. 33. Härliga fårskinn både som mattor, kuddar och pallar. Vackra detaljer för hemmet och en hel del sött för barnen.

Svågertorp: 
Ilva. Svågertorp. Danmarks svar på IKEA. Mer kontinentalt, mer vågat och lite mer danskt.
Glashuset. Har märken som Gant, Montana, Kinnasand, Erik Jörgensen m m.
Ikea. Världens näst största Ikeabutik.

Emporia.
Illums Bolighus.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Men jösses så mycket det fanns! MÅste ju ta en tur förbi vad det lider :)

Tingeltangel sa...

Åh, vad många underbara butiker det verkar finnas i Malmö. Gräset är visst alltid grönare på andra sidan. Nu längtar jag efter att få besöka Malmö.... Vad roligt att du gjort en sådan guide.

JULIEK sa...

..men så många hærliga butiker : )

Anonym sa...

Nu vill jag åka till Malmö.....på momangen!!!! :)

Kerstin sa...

TAAAAAAACK :) Det här ska jag skriva ut och spara :)

Anonym sa...

Perfekt med så många fina butikstips. Jag ska till Malmö i augusti så då kan nog din lista komma väl till pass.

Anonym sa...

Jättebra inlägg! Jag bor 4 mil från Malmö, har tom bott i Malmö under en kortare period. Många av de butiker du nämnde har jag aldrig besökt eller vetat om. Nu blir det att åka till Malmö snart!

rebecka. sa...

JAAAA! Så underbart härligt. Måste dra dit en sväng någongång ju. Synd bara att brorsan har flyttat hem därifrån nu annars kunde jag åkt och hälsat på..

Tack!! Jag tycker fler brode göra såna listor på de städer man bor i. Rena rama himmelriket.

Anonym sa...

Så klart! Ett sånt här bra inlägg får inte passera utan ucho uppmärksamhet :)

Anonym sa...

Jag tar mig friheten att tipsa om ditt inlägg i mitt nästa. Hojta till om det inte är ok...Jag har en syster som bor i Malmö så det blir en tur ner i sommar.

purple area sa...

Vad kul med så mycket positiv respons! Jag har alltid tyckt att det funnits väldigt lite butiker i Malmö, men när jag väl började så blev det ändå en del. Jag hoppas ni får glädje av listan!

Charlotte, du får självklart tipsa, jag är bara tacksam.

Lily of the valley sa...

Fina tips du ger, en del av dem har jag inte hunnit besöka än men nu måste jag ju...
Kram
LILY

Anonym sa...

Vilken shoppingrunda! Ska spara den tills när jag ska till Malmö.

Anonym sa...

Vilken bra lista! Man kanske ska åka med sambon till Malmö när han har nästa rugbymatch... *kliar i fingrarna*

Anonym sa...

Toppenbra tips! Jag ska åka till Malmö om några dagar. Eftersom jag bor i Umeå, så hade jag inte så bra koll på Malmös inredningsbutiker innan jag läste din guide. Tack så mycket!

Anonym sa...

Tack så mycket för din fina blogg!!!Jag skall besöka Malmö inom kort och detta var verkligen en stor hjälp!!Vad lyxigt=)

kristin sa...

hejhej! var nyligen till malmö på semester och surfade runt på internet i tips om bra inredningsshopping. snubblade in här och hittade din guide. den var verkligen perfekt och ledde oss till så många härliga butiker som vi aldrig annars hade hittat! TACK snälla och hoppas det är ok att jag kopierat en del av guiden och länkat till dig? / kristin

Unknown sa...

Skulle också vilja tipsa om Charlottes trend butik som ligger på baltzargatan. en mysig ganska stor affär med ett bra utbud i mitt tycke!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...