"" Purple Area: LC4 - in eller ut?

onsdag, april 22, 2009

LC4 - in eller ut?

Eftersom jag fick så många bra och genomtäkta svar sist jag ställde en fråga om något som jag har lite svårt att besluta mig för så kommer här en till. För 20 år sedan köpte vi den här LC4 Le Corbusier Chaise Lounge och har haft mycket glädje av den. Den är betydligt skönare att sitta i än den ser ut. Nu är jag dels lite trött på den och dels har klädseln spruckit och den är riktigt sliten och ful. Vad ska jag göra - köpa ny klädsel, klä om den i något tyg istället eller lägga ut på blocket?

Vi har alltid trott att det var en sk 'äkta' eftersom den var ganska dyr och levererades i kartong med logo från Cassina. Nu har jag förstått att det antagligen är en kopia.

11 kommentarer:

Ellinor sa...

Tycker ni om den så tycker jag att ni ska klä om den, då känns den säkert mindre tråkig också. Vill ni inte behålla den - sälj!

karola sa...

Tycker ni skall klä om den! Ge den lite nytt liv...den är en riktig klassiker så den går aldrig ur tiden ju :)

...o låtsas att den är äkta vet ja!

Proforma sa...

Jag har två stycken hemma i svart skinn! Skulle aldrig göra mig av med dom, jag älskar dom... och dom är hur sköna som helst att sitta i! Nej... klä om den eller köp ny dyna, är mitt råd till denna klassiker! Spelar ju ingen roll om den är äkta eller ej om du tycker om den!

Linda sa...

Om du inte vet vad du vill (och om du har plats) så ställ undan möbeln i ett förråd. Det brukar jag göra med saker jag tröttnar tillfälligt på (eg mest kläder men ja..) Har du inte saknat den på ett år kan du lugnt sälja den...

Malin sa...

Konservativ tycker jag inte att ni ska klä om den i tyg - en sån här vilstol SKA liksom vara i skinn. Har ni ingen lite mindre framträdande plats där den kan stå så att ni kan ta en pausfrån den? Om inte: Hade den varit äkta hade jag aldrig föreslagit att ni skulle sälja, men gillar ni inte den så finns det ingen poäng att vara sentimental.

Elisabeth, anyhow.se sa...

Om du känner dig lite så småbesviken, så jag skulle nog sälja den... fast den är ändå en snygging!

Anonym sa...

Jag gillar den skarp, gillar också när de är lite slitna...smaksak...så klä om om ni gillar den. Gör den till er egen.

anna - signerat.se sa...

en sån stoltserar även hemma hos oss - jag är dock inte helt förtjust i den. var gör man av armarna liksom?

(om jag fick bestämma över vår så hade det nog inte varit omöjligt att den såldes...)

susanne sa...

Känn efter, gillar ni den och orkar klä om den så ska ni självklart göra det annars är blocket fantastiskt:o)

Lotta på Kuddrummet sa...

Hej Purple & dess vänner!

Välkommen in i min inredningsbutik Kuddrummet och shoppa, mycket stort urval av kuddar från Mimou och mattor från Kateha t.ex. Just nu är det utevecka med 20% på utemöbler. Hjälp med gardiner är också en service Kuddrummet har, hör av dig för kostnadsfritt hembesök.

www.kuddrummet.se

Mvh Lotta

purple area sa...

Myran, ja det just det som är lite av problemet.
Karola, ja kanske det.
Proforma, det där med äkta är inte viktigt, tog med det för att ge dimension till klä-om-problematiken. Är av den uppfattningen att just original måste man vårda som ett original.
Linda, har tyvärr inte någon sådan plats.
Malin, den är ju helt klart snyggast i skinn, det tycker jag också, och nej alla ställen är framträdande hos oss.
Elisabeth, nej besviken är jag inte, utan mer att jag tröttnat på den. Samtidigt är det en klassisk form.
Louise, den har varit småsliten i flera år, är nu totalt utsliten.
Anna, fniss det är lite lustigt det där med armarna, de får liksom inte plats. Man måste läsa något annars känns den lite fånig att sitta i.
Pethra, ja kanske det, har sett någon bild tidigare på en i mönstrat tyg, det såg rätt fräckt ut.
Susanne, jo men blocket är ju rätt bra ibland.

Får se hur jag gör, tack allihop för era goda råd. Troligtvis blir den stående där tills jag hittar något annat eller så klär jag om den eller.. ja ni förstår!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...