"" Purple Area: Cykeltur på Ven

tisdag, maj 26, 2009

Cykeltur på Ven

Som jag nämnde tidigare var jag och cyklade på Ven i helgen. Det är ett perfekt litet utflyktsmål där man tar båten från Landskrona och sen på plats hyr cyklar. Ön är så liten att man lätt tar sig runt på någon timme. Antingen cyklar man längs kusten och njuter av utsikten och de många stupen (backafallen) eller så håller man sig längs landsvägen och njuter av mysiga fik och små butiker med konsthantverk. Naturen är otroligt vacker och öns klimat gör att alla trädgårdar är ovanligt gröna och man kan hitta många udda växter som bl a fikonträd. Mitt på ön ligger Tycho Brahe museet där man kan lära sig allt om Tycho Brahe och även se den rekonstruerade renässansträdgården.

Tuna Krog där vi åt bl a Venpasta. (Durumvete som behövs till pasta odlas på ön). Inredningen var ett litet festligt mischmasch av gamla prylar.



Inte långt därifrån ligger Cassiopeia som är en växthusbutik med konsthantverk. Alltid lika kul att besöka eftersom sortimentet ändrar sig från gång till gång.


Lite blandade bilder från olika hus och trädgårdar på ön.


Bilderna är mina egna.

8 kommentarer:

Malin sa...

Vackert! Nu blev jag riktigt sugen på att åka till Ven. :-)

Bo med Lena sa...

Åh..dette var inspirasjon!! Herlige bilder! Fristet veldig å dra dit.

Lena

S o F sa...

Tänk att det aldrig har blivit av att vi besökt denna lilla pärla. Ändå passerar vi Landskrona ett par tre gånger om året, men det är väl kanske just därför - vi är på väg och åker bara förbi.

Ser väldigt trevligt ut och låter lagom stort för ovana cyklister. ;)

Tack för bilderna!

ofelia sa...

Tack för inspiration och härliga bilder - nu tar vi båten från 'andra sidan' och upplever gamla barnaminnen från Hven :o)

Anna - Balkongliv sa...

Å, dit måste jag ta mig! Vi ska cykla utmed Hallandskusten i sommar, undrar just om vi orkar ta oss hela vägen ner till Landskrona..?

Vad fint det var med kakelplattor (tror jag?) i armeringsnätet! En idé att sno, tror jag bestämt! :-)

Jättefina bilder som vanligt.

Mimi sa...

Wow! This pictures are beautiful. How do i translate the text to English. I would love to read your blog..:)

EN INREDOHOLIC sa...

Så underbara bilder!! Jaha, du var i krokarna.. Jag ser Ven ifrån mitt hus här på Råå. Hade du plingat på hade jag bjudit på en kopp på terrassen :)


Önskar dig en fin dag, kram Jannice

purple area sa...

Malin, ja du får ta en tur du med.
Lena, kul att du gillar det, något för semestern kanske.
SoF, ja men man måste nog ha en dag på sig. För det är en ö man måste uppleva utan stress.
Ofelia, ja men det är låter väl kul.
Anna, nej det är keramiska små tavlor som är fästa i armeringsjärn. Men som du säger kanske det skulle kunna gå med kakelplattor också.
Mimi, haven't you seen the translation button. I have to make it bigger!
Jannice, å det låter mysigt, kan jag komma en annan dag?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...