"" Purple Area: På spaning i London, Designers Guild

lördag, november 04, 2006

På spaning i London, Designers Guild

På Kings Road ligger Designers Guilds 'flagshipstore' och det var också här som man startade den första butiken 1970. Idag finns Designers Guild representerade i över 40 länder och de har 200 anställda. De har 4000 olika sorters tyger och 2000 olika sorters tapeter. De exporterar 65% av sin försäljning.

Butiken på Kings Road är inte den 'flashiga' som man skulle kunna tänka sig. Den är snarare rätt 'basic' och framför allt inte så stor. I tre-fyra våningsplan med halvtrappor, där man t o m kan gå ut på en liten gård med en fontän och några krukor, finns det karaktäristiska sortimentet med skarpa knalliga färger. Där finns möbler, kuddar, sänglinne, baddetaljer och porslin allt i en salig blanding av randigt, rutigt, blommigt m m. Det första som jag förundras över är att hela butiken känns så lantlig. Det är några moderna möbler i en sittgrupp först vid entrén, men i övrigt är det mest målade lite nötta möbler och mycket handmålat porslin med blommor. Allt väldigt gulligt och sött.

Det enda som inte riktigt passar in i allt detta sockersöta är priserna. Jag hittade t ex en fin filt i rosa med blommönster på men den kostade ungefär 1700 i svenska. Jag blev också förtjust i en bordslöpare med folkloreblommor som hade blivit fin på mitt matbord hemma, men den kostade ca 1500 och då hade jag dessutom behövt två. De hade mycket köksporslin i fina skarpa färger, men vid närmare eftertanke så tyckte jag att de var rätt lika JellyBean som finns hemma. Butiken är jättekul att gå runt i och det verkligen sprakar av färger och man får mycket inspiration och skaparlust, men att handla, nja, det kändes inte riktigt värt det.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...