"" Purple Area: Veckans tips 1: Städa, rensa och släng!

lördag, november 18, 2006

Veckans tips 1: Städa, rensa och släng!

Jag tänkte starta en serie med veckans inredningstips. Här tänkte jag ta upp mina egna personliga tips för att få ett vackert hem. Kanske kan vara bra om man inte riktigt lyckas få det som man vill eller om man måste styla inför en försäljning eller har köpt nytt hus och har möjlighet att börja om på nytt. Förhoppningsvis kan det ge något tankevärt.

Mitt första tips är - städa, rensa och släng! Det finns inget som är så vackert som ett nystädat och rent hem. Ibland kan man riktigt känna att det doftar nystädat och rent. Man kan ju inte ha det så varje dag, men städa är faktiskt det bästa tipset trots allt. Det är inte heller speciellt vacket med massor av prylar som ligger framme slängda här och där. Ögat ser helheten som ju då ser väldigt rörig ut. Det är ju lite beroende på vilka ideal man har när det gäller hur mycket prylar man ska ha och vad som ska finnas framme, men en bra regel tycker jag är att ta bort allt som inte 1) fyller en funktion, 2) är dekorativt eller 3) har affektionsvärde för dig. Allt annat ska tas bort. (Soptunnan på bilden är prisbelönt och kommer från Eva Trio)

Nu menar jag naturligtvis inte att du ska slänga allt i soptunnan, man kan skänka bort till bättre behövande via de flertalet organisationer som finns, sälj det på t ex blocket eller ge det till någon som vill ha det. Terence Conran skriver i en av sina böcker att man ska ta ut allt man har i ett rum och sätta det på gräsmattan och sen ska man ta in bara det man gillar eller behöver. Bra idé, men kanske lite svårt att genomföra rent praktiskt. Har du många saker som du tycker är dekorativa och tycker om ska du visa dem - men inte alla på en gång. Har du något du samlar på - gruppera dem gör det till en installation. Dekorationerna ska inte blir för många bara för då konkurrerar de om uppmärksamheten och poängen försvinner.

Skaffa bra förvaring! Fyll det med saker som du verkligen använder och behöver. Har du fått presenter som du egentligen inte gillar och i åratal stått längst in i skåpet - gör dig av med dem.

Tänk efter om det där som du sparat från lägenhet till lägenhet för att det kan vara 'bra att ha' verkligen behövs. Vi hade sovsäckar som vi släpade med från tonårstiden från bostad till bostad i flera år bara för att vi tyckte att de var av bra märke och så väldigt dyra när de köptes. När vi äntligen tänkte åka och campa med barnen och tog fram dem igen var de helt mögliga och äckliga - dessutom fick man 2 sovsäckar och ett tält för cirka 800 på Stadium.

5 kommentarer:

Johan Nilsson sa...

Det är verkligen ett bra tips =) Man märker det verkligen varje gång man gör ett stort städryck =)

Anonym sa...

Får jag länka dig?

Anonym sa...

Mycket bra tips, det är så sant, så sant!

Anonym sa...

Cleo och Johan - vad kul att ni läser och ger kommentarer - tack för det!

Fialotta - naturligtvis får du det!

Anonym sa...

Håller med! Jag är en riktig "kasta". Ibland blir det för mycket bara, men det är sällan som jag ångrat mig...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...