"" Purple Area: En trend - att blanda dyrt och billigt

lördag, november 11, 2006

En trend - att blanda dyrt och billigt

Enligt den danska inredningstidningen Bo Bedre så är en av de stora trenderna för 2006 att blanda billigt och dyrt. De tar upp den här bilden som exempel. Mies van der Rohes fåtölj Barcelona från Illums bolighus tillsammans med IKEAs bord Ria. Själv tycker jag inte detta är något nytt - så här har man gjort i åratal. Det som däremot fascinerar mig är snarare att en så pass dyr möbel som Barcelonastolen helt utmärkt passar ihop med ett billigt IKEA bord. De billigare varorna kan mycket väl mäta sig med de dyrare, inte alltid men ibland. Själv har jag fått erfara att det dessutom inte alls finns någon garanti för att en dyr designvara håller bättre än en från t ex IKEA. Det faktum att design ibland är extremt dyrt och ibland väldigt billigt har inte alltid att göra med kvalitet. Vad är det då egentligen som avgör?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller me dig. Jag har suktat efter en vit barcelona i flera år nu men för tillfället går det precis lika bra med billigare, lika snygga varianter. När vissa produkter hypas och priset blir skyhögt blir jag nästan lite less och tycker inte det känns lika kul längre. Ett av mina mål när jag sökte till designhögskolan var att skapa design för alla och där är IKEA en stor förebild och inspirationskälla :o)Trevlig helg!

Anonym sa...

Viken underbar frågeställning. Jag ställer mig själv den frågan titt som tätt. Det är samma som inom konstvärlden, varför värderas en del konst så högt (Lichtensteins Starletfigurer t ex) och andra så lågt? Jag tycker det är lika dumt med "snobb-möbler" som med "snobb-kläder". (säger jag som alltid köper mina jeans på Lindex...) Om vissa produkter sticker ut och inte faller så många i smaken och därmed inte blir storsäljare kan jag förstå att priset blir högre, eftersom omkostnader i produktionen blir högre. Och så tycker jag det är tråkigt att sådana som vill kunna leva på att designa kopieras och man hittar billighetsvarianter made in India överallt. Själv blandar jag dyrt och billigt. En av mina favoritvaser är från Chili, kostade 199:-. Bredvis den står en flaska av en svenska glas-designer, dyrare, en julklapp. Jag gillar båda lika mycket, i ett estetiskt perspektiv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...