"" Purple Area: Veckans tips 3: Välj stil!

fredag, december 01, 2006

Veckans tips 3: Välj stil!

Här kommer en fortsättning på min serie med veckans inredningstips där jag ger mina personliga tips om hur man får ett vackrare hem.

Mitt tredje tips är - välj stil! Egentligen är jag inte så glad för att klassificera olika inredningar i stilar som shabby chic, lantligt, retro etc. Man ska ha den personliga stil man tycker om och som känns rätt oavsett vad andra kallar den. Nu är ju inte dessa tips till för dig som redan har allt under kontroll utan för den som inte tycker att det blir så lyckat och kanske känner sig mer vilsen. I så fall kan det vara en hjälp att välja en 'stil' för att genom att hålla sig till den få en bättre effekt. Det står väldigt ofta i inredningstidningar att nu är det inne att blanda gammalt och nytt, dyrt och billigt, blankt och matt etc etc. Jag skulle vilja ge ett litet varningstecken att inte gå för mycket på den linjen. Detta är trender och de ändrar sig hela tiden. Det är så klart kul och man kan följa dem om man vill men det blir bäst om man i grund och botten har sin 'stil' klar och sen lyfter in dessa trender som mindre förändringar.


Hur blir man då stilsäker? Här gäller det först att man hittar sin stil, en bild rentav som man tycker väldigt mycket om. Har man inte redan den bilden klar för sig får man leta lite och tänka efter. Inredningstidningarna ger så klart mycket inspiration och många har 'skapa stilen' reportage. Du kan hitta stilen hemma hos någon du besökt. IKEA katalogen ger många olika förslag. Kanske hittar du den i en bok med arkitektur eller konst eller... listan kan göras oändlig.


- Bestäm dig, håll fast och kör den stilen du hittar stenhårt. Var inte rädd för att överdriva, var lite osvensk, och ta i lite - det blir oftast bara bättre!

Så vilken stil är du?















Bilderna uppifrån och ner är hämtade från Bo Bedre (Sannes sanseliske oase), House and Garden och Bo Bedre (vores intalienske liv). Klicka gärna in på dessa sidor och få mer inspiration.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att det är toppen med dina inredningstips!

Anonym sa...

Oh gillar rummet med hundarna i, fast jag skulle vela ha det minus hundarna.

Fialotta - Allergisk

Anonym sa...

Katten pejst, vad kul att du gillar dem.

Fialotta, visst ser hundarna nästan ut som om de ligger där som estetiska inslag. Tar man bort hundarna försvinner lite av spänningen i bilden. Tyvärr har jag samma problem, inga pälsdjur här inte.

Anonym sa...

Har lagt in dig bland mina länkar:-)

Anonym sa...

Min favorit blir den sista bilden. Tror att jag äe gjord för Toscana! :)

Anonym sa...

Jag älskar att blanda nytt och gammalt, biligt och dyrt, samt matt och blankt. Men för mig är det inte en trend, utan jag har en väldigt specifik stil i detta, man kan inte göra hur som helst. Jag har arbetat fram den här stilen och känner mig väldigt trygg i den, det känns rätt. Men jag håller med, varningstecken för trender. Det gäller att hitta en stil man kan trivas med länge. Just nu råkar "min stil" vara lite inne, men jag kommer gilla den även när det gått över.

Anonym sa...

Cleo, vad härligt att du känner att du hittat rätt. Missförstå mig inte, jag tycker också att det kan bli jättefint med t ex gammalt och nytt, men om man är osäker på den här balansgången så finns det enklare genvägar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...