"" Purple Area: Trädgårdsrundan - Ulla Molins trädgård

måndag, juni 07, 2010

Trädgårdsrundan - Ulla Molins trädgård

För tolv år sedan när vi hade byggt vårt hus och trädgården skulle fixas till så var jag väldigt fascinerad av Ulla Molins trädgård i Höganäs som jag läst om i bl a boken Trädgårdens rum. Jag fastnade för de vackra buxbomkloten i kombination med höga gräs eller bambu, plommonlunden med smultronmattan under, de spirande stäppsalviorna och murgrönan som nästan växte upp på huset och täckte stora delar av marken. Hennes trädgård kändes så väl balanserad och sparsmakad.


Under trädgårdsrundan var trädgården öppen för visning och det kändes extra kul att besöka just den. Ulla Molin som avled 1997 var som säkert många vet, skribent och redaktör för tidskriften 'Hem i Sverige' under flera år (1944-1966). Hon skrev också boken 'Leva med trädgård'. Nu är trädgården privatägd men föremål för byggnadsminnesförklaring vilket innebär att de nuvarande ägarna inte kan ändra mycket utan måste hållas sig till en viss skötselplan som trädgårdsantikvarien bestämmer. Vissa detaljer hade i och för sig ändrats lite men i Ulla Molins anda. Vill du läsa mer om växterna, se bilder från förr och nu och läsa om hur man tänker bevara den här trädgården, så kika på antikvariens dokumentation här. Det är mer intressant än det kanske låter. Bilderna nedan är mina egna.

12 kommentarer:

Anna Inreder sa...

Säg till nästa gång det är och du vill ha sällskap, jag följer gärna med. Vilka trädgårdar!
Hoppas allt är bra!
Kramis Anna

Sandra | Inspirera Mera sa...

Vilken vacker trädgård!

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Vackert men ändå spännande - vilken härlig trädgård.

Spirande grönt - sa...

Tack för att man fick "följa med" i kameraväskan in i Ulla Molins trädgård!:)

Ha en fin vecka,

Rebecca

Karina sa...

Härliga trädgårdsbilder, mycket inspirerande!
Tack för dina Londonbutikstips!(fina foton) Har just skrivit av lite adresser, ska åka dit nästa vecka.

Åse - Interiörguiden sa...

Så många fina trädgårdsbilder du bjuder på, de är verkligen underbara!

Randiga Tråden sa...

Vilka underbara trädgårdar du visar.

Splendid Willow sa...

Susann, vilka härliga trädgårdsrundor du har visat! Är det din ide, eller är det en rullande trädgårdsutställning i Skåne?

Synd att jag missar dig i sommar. Det hade varit så kul!

Kram, Mon

purple area sa...

Anna, det ska jag absolut göra!

Rebecca, ha ja så kan man kanske se det!

Karina, åh så kul att Londontipsen kan komma till användning, hoppas du får en jättetrevlig resa. London är toppen!

Sandra, Jammi, Åse o Randiga tråden, kul att ni gillar bilderna. Tack för att ni läser och kommenterar - jag uppskattar det jättemycket!!

Monika, nej det är inte min idé utan något som anordnas under några dagar varje år.

Almbacken sa...

Hej Susanne,

jag var också där i helgen:o) Det var första gången för mig, efter att ha läst och läst och läst allt jag kommer över om hennes trädgårdar. Bland annat bevarandeplanen du skrev om :o). Jag har följd din blogg i flera år, känns det som, men det är inte förrän nu när jag startat min egen blogg jag förstått hur glad man blir över en liten kommentar (jo, jag har kommenterat ibland innan också, men inte så ofta). Jag tycker i alla fall att din blogg är jätte härlig och inspirerande. Snart blir det Ulla Molin hos mig också:o)

Ha en skön dag,
Maria

Joyforhome sa...

vilken underbar fontän !! blir förälskad

Kram Malin

Geisslein sa...

love these summer pictures...isn´t it beautiful this time of the year, when we can be barefoot? hope your day is a beautiful one, full of sunshine! sunny greetings from germany, geisslein

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...