"" Purple Area: Grönt i Köpenhamn

torsdag, februari 08, 2007

Grönt i Köpenhamn

Idag var jag på en liten shoppingrunda i Köpenhamn och man kan säga att färgen som gällde i alla inredningsbutikerna var grönt, grönt och åter grönt. Det var ljusgrönt, mörkgrönt, mossgrönt, limegrönt osv osv. Det var bara Illums som hade vitt som tema i sitt skyltfönster. En dansk klassiker som har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden är 'Wingchair' av Hans J Wegner. Bild från Scandinaviandesign.Jag besökte för första gången Normann Copenhagen och kanske var min förväntningar lite väl höga eller så höll de på att bygga om för mitt intryck blev inte så jättebra. Det var mest rörigt och ganska få prylar, en besvikelse faktiskt. Vasen 'Swing' är en av deras storsäljare.

Marimekkos nya vårtyger känns helt rätt i den här gröna vågen, tex 'Guada'.







Ett ställe som jag sällan missar när jag är i Köpenhamn är Notre Dame på Nörregade. Här finns massor av glas, porslin, lampor m m, allt till överkomliga priser.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, grönt är UNDERBART skönt! :-)

Anonym sa...

Ja tack till grönt! Jag är visst riktigt trendig nu då. :-) Grönt i alla dess nyanser finns här hemma hos oss. Men mest limegrönt än så länge...

Anonym sa...

Åh jag har också varit i Köpenhamn och Cleo har skrivit om grönt - vilken härlig treenighet vi bildar :)

Anonym sa...

Yes, grönt är en av mina favoritfärger. Fåtöljen skulle jag gäääärna äga!

Miss Sofi sa...

Det där tyget var ju helt underbart!

Anonym sa...

Planerar en runda till Köpenhamn inom kort och skall titta noggrannare på dina tips :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...