"" Purple Area: Hem & Villa mässa i Malmö

måndag, mars 08, 2010

Hem & Villa mässa i Malmö

I helgen var det Hem & Villa mässa i Malmö och det är en mässa för alla som ska bygga nytt, bygga om eller renovera. Parallellt med den här gick också trädgårdsmässan Skånsk Trädgård och Trädgårdsliv.


Om man inte håller på med något byggprojekt kan den här mässan ärligt talat vara rätt tröttsam. Hallar fyllda med fönster, takpannor, värmepumpar, uterum, bubbelbad... ja ni förstår vad jag menar. Mässans stora behållning var dels trädgårdsdelen men också en färgsprakande köksutställning av Synnöve Mork.
.
Jag fick en liten pratstund med Synnöve där hon berättade om att hon ville ta in den nya furotrenden på ett nytt sätt genom att blanda upp den med starka klarlackade färger som i IKEAS härliga gula kök. Naturen med lite trendiga fågelassociationer som lampan från Carl Malmsten och fågelholkar från Oddbirds känns aktuellt och kul. Hon berättade också att hon inspireras av det ekologiska tänkandet och visade hur vacker grafisk design många av de här produkterna faktiskt har. Som små konstverk. Ett paket i sig kan inspirera Synnöve till en helt ny design idé. Spännande eller hur? Bilderna är mina egna.
.
.
Köket - IKEA
Fågelholkar - Oddbirds
Stolar - Ray o Charles Eames
Köksbänkarna - IKEA
Gula korgen + kuddar - Afroart
Pinnstolar i trä - Design House Stockholm
Korgar, mjölkapall - IKEA
Gröna kuddar - Day Home

6 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga bilder, och roligt att se att furu är den nya trenden. De senaste åren har ju alla kämpat stenhårt för att måla över och ta bort all furu. Allt kommer verkligen tillbaka!

simplicity sa...

Fina bilder ... oehört fint sammansatt!

Kram
jannice

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Jag gillade verkligen de stora korgarna med handtag. Och jag håller med, mässan upprepar sig ganska mycket från år till år, det känns inte så nytt och spännande. Men trädgårdsdelen är härlig att gå igenom.

Anonym sa...

Jättefina o inspirerande bilder. Var kommer bordet på den mittersta bilden i den högra spalten ifrån?

Malin sa...

Åh så mycket fint. Ångrar att jag inte tog mig dit och åka det.

purple area sa...

Mrs North, ja det kommer tillbaka men aldrig riktigt på samma sätt, tack och lov!

Jannice, kul att du gillar dem!

House of Jammi, det var inte så mycket att det upprepade sig utan snarare att det faktiskt var helt ointressanta produkter om man inte håller på och bygger något.

Anonymous, tyvärr jag kunde inte hitta någon information om det.

Malin, kan trösta dig med att jag inte tyckte det var så mycket mer än det här och Ingvar Strandhs blomsterskola.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...