"" Purple Area: Årets perenn och trädgårdens trender 2011

tisdag, november 30, 2010

Årets perenn och trädgårdens trender 2011

Jag och Linda har varit på pressvisning arrangerad av Blomsterfrämjandet och Perenna Gruppen och fick reda på att Blomsterfunkia (Hosta furtunei) är årets perenn 2011. Kul tycker jag, för just funkia är en av mina favoriter, har trädgården full av denna stora och maffiga växt som har den stora fördelen av att trivas i skugga. Dessutom täcker den marken snabbt vilket jag gillar.



Dessutom presenterade Charlotte Frey Svidén och Blomsterfrämjandet 2011 års nya trädgårdstrender.

- Vardagssurrealism - Design med glädje och humor blir aktuellt och att blanda personligt står i fokus. Trädgården blir ett formklippt sagoland, bruksprodukter blir dekoration, glada 80-talsfärger är kul igen och ju mer av allt desto bättre.
- Cityträdgården - Naturen flyttar in till stan och vi odlar på mindre yta som på balkongen eller på en kolonilott. Ekologiskt och kretsloppstänkande är det som gäller. Färgskalan håller sig till naturens färger som grönt, gult, brunt mm.
- Den nya minimalismen - Enkla och klassiska material som gjutjärn, trä, ull, porslin m m är inne igen. Balans, harmoni och minsta möjliga ansträngning blir ledord och trädgården ses som en del av naturen. Färgerna är dämpade med grått, brunt och grönt som bas.

Bilder Perenna Gruppen, Blomsterfrämjandet.

Kika in hos Linda så hittar du tillställningens blomsterarrangemang med julstjärnor och hyacinter!

4 kommentarer:

Carola -Mitt gröna lilla rum sa...

Härligt! Funkia är en av mina favoriter i trädgården. Alla härliga blad, som är så olika i färg och form...sen så klart blomman också.

Anna Inreder sa...

Hoppas ni hade det mysigt!
Kram en stressad Anna.

Malvaline sa...

Jag gillar också funkian, bladen är så vackra. Man har nästan glömt hur det såg ut när det var grönt o blommigt ute.

JL sa...

Hittade hit via Linda P! Vilken härlig idé med blommor i en gammal byrå! Jag som bor i lägenhet ska verkligen försöka hitta en skruttig liten byrå att ha på balkongen! Dock kommer det nog mest bo pelargoner i den, kan aldrig byta de har blivit en drog.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...