"" Purple Area: Hiss och diss - julpynt

söndag, november 28, 2010

Hiss och diss - julpynt

Idag är det första advent och jag ska både tända första ljuset och hänga upp mina julstjärnor i fönstren. Passar på att haka på Lindas och Jannices hiss eller diss av julpynt. Jag älskar nämligen stjärnformen och har alltid vita stjärnor i fönstren. Så hos mig är det en riktig hiss, men däremot...

...hatar jag elljusstakar. Har alltid förundrats över att hela Sverige förändras över en natt till ett elljusstakshelvete. Inte ens argumentet att det ser så fint ut utifrån biter på mig. Nej, inga elljusstakar kommer in hos mig. Kan inte ens förmå mig att sätta in en bild på en riktigt ful en. Vad tycker du, är jag bara en surpuppa eller tycker du som mig, skriv gärna en kommentar om stjärnor och elljustakar!

Trevlig första advent!

Today the whole Sweden puts out their electric candles in the window but - I hate them. I much more prefer the star. So today I will hang up all my stars, white stars only, no colours, that would be too much for me. Have a great sunday!

Bilder från Pottery Barn, Living Etc

12 kommentarer:

Annika sa...

Ha ha! En härlig och modig diss! Det är svårt att hitta fina elljusstakar. Konstigt nog. Jag och maken hittade en vit med en lite annorlunda form för några år sedan. Den gillar jag mycket! Men som sagt, många fula finns det...

Proforma - Irene sa...

Håller med till viss del! De vanliga traditionella med ljus som ett upp och nedvänt V är hemska... så trött på dom! Men Eldflugan gillar jag och min nya förälskelse "Orgel" som jag skrev om igår. Och precis som du gillar jag också vita stjärnor!
Ha en fin första advent!

House number 15 sa...

Jag hissar för den vita stjärnan det är advent för mig. Den enda elljusstaken som jag tycker är snygg är den äkta eldflugan och därför har jag två stycken;)

Ha en fin advent!

M/S Design sa...

Gillade Ikeas stora vita elljusstake förut(finns inte längre), Tycker att dom som finns att köpa är fula men däremot kan jag tycka att det ser trivsamt ut utifrån.
Använder endast stjärnor själv.

LoveMyPlace sa...

Jag håller med dig, har inte mycket till övers för elljusstakar!

gella sa...

Haha, nja jag håller inte med. Jag tycker det är supermysigt med adventsstakar i fönstren! Men stjärnor är kanske mysigare... men då ska de helst vara vita, eller röda. Har svårt att få julstämning av alltför mkt nytänk, så det kanske är därför jag gillar stakar...?? Är t ex inte så förtjust i rött och älskar vitt, men på jul så måste jag få in rött för att få den där mysiga julkänslan. Och då tycker jag det är fint! :)

Anonym sa...

Haha! Jag håller med dig! Däremot tror jag inte Jannice dissade den vita pappersstjärnan utan snarare blomman julstjärna som i år också dykt upp i fler rosa nyanser en bara den grisskära : )
Jag hissar vita stjärnor (som man hänger i fönstren) och dissar juldukar!
Kram o tack för en finfin blogg!

[room] by sofie sa...

Haha, bra diss. Vi har en stake dock, men en finfin rackare, haft den i många år och det är inte den V-formade om jag säger så...!!! Hatar är kanske ett starkt ord, men helt klart är stjärnorna snyggast...

Kram Sofie

Anonym sa...

Jag har vit adventsstjärna, men det ska vara sju spetsar på den. De femspetsiga är väldigt fula, tycker jag. Ser ut som om de sitter upp och ner.
Någon elljusstake kommer inte in i mitt hus. Det skulle vara om jag hittade en med gammeldags ljus där hela ljuset är en lampa.
Stina

purple area sa...

Annika, ja visst finns det många som är gräsliga så man får ont i magen.

Irene, det är väl skönt att alla tycker lite olika så ser det inte likadant ut överallt. Tror att det är det som är mitt problem, jag har helt enkelt sett för många elljusstakar.

House number 15, då är vi överens om en sak i alla fall.

M/S Design, Ikeas stora den vet jag inte hur den ser ut, det verkar inte som så många är emot stjärnorna men lite blandat är det när det gäller elljusstakarna.

LoveMyPlace, ah kompis!

Gella, kul att det är så blandade åsikter. Kör på med dina favoriter!

Anonym, nej Jannice tog upp blomman julstjärna vilken också är minst lika tråkig som elljusstakar. Juldukar har jag inte tänkt på däremot, hm.. måste fundera över min ståndpunkt där.

Sofie, hiss och diss är ju lite svart och vitt, men egentligen är det inte så allvarligt menat.

Stina, det där kan jag hålla med om, köpte en bullig med fem spetsar, den blev inte så snygg.

Kram och trevlig första advent allihop!!!

a-k sa...

Hemma hos mig huserar tre stjärnor och en stake. Staken är fina Julius från Krypton Form http://nancyandi.blogg.se/2009/november/glogg-och-1a-advent.html

a-k sa...

Saxat ur Metro Från Svensk Fastighetsförmedlings bobarometer "Adventsljusstaken har högst status i Skåne där 58 procent
anser att det är den viktigaste
dekorationen i jul." Du verkar inte hamnat i rätt sällskap här Susann ;-)

Trevlig andra advent önskar Anna-Karin från ett snöigt Göteborg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...