"" Purple Area: Några frågor till Arga Snickaren

måndag, oktober 17, 2011

Några frågor till Arga Snickaren

På lördagen var det Hem och Villa mässan som jag aldrig varit på tidigare men efter mina erfarenheter från Malmö så förväntade jag mig inte så mycket. Stefan Nilsson höll en alldeles färsk trendföreläsning speciellt för oss bloggare. Tack för det Stefan! Trendföreläsningen var super, väldigt intressant, återkommer med lite nyheter från den senare i veckan. Mässan i övrigt var en frisk fläkt och trevligt upplagd. Kul som kontrast att faktiskt se vad är det folk i allmänhet vill ha (i motsats till oss nördar), fejkade bruna kvistar med vita blommor och bomullstussar tydligen, det var rusning efter dem(?!).


Vi fick också en chans att prata med kanal5:s Arga Snickaren, Anders Öfvergård, och vi passade på att ställa några frågor. Han var härligt nog irl precis så som han var i rutan, det var full energi och raka besked! Se nedan.

Foto Purple Area

Väljer du själv ut vilka hem som är med i programmet?
- Ja det gör jag, men först efter att vårt team har dragit ner antalet hem från 200 till 20 st ungefär. Sen plockar vi ut så vi får en lagom blandning av olika bostäder och olika sorters familjekonstellationer.

Anders berättade också att han producerar programmet i sitt eget produktionsbolag. Han har under hela programmets gång en kamera inpå sig och sen plockas det ut de sekvenser som blir bäst.
- Vi har inget manus utan vi kör bara på och så får vi se vad det blir av det.

Har alla familjer samma problem eller är det olika för varje hem?
- Nej vi har alla samma problem när vi renoverar. Du har de här problemen och jag har de här problemen. Familjerna vi besöker har bara samma problem fast gånger tusen.

Programmet handlar ju nästan mer om relationer än om inredning?
- Ja, relationerna kommer oftast som ett brev på posten när man börjar rota i anledningen till att något har gått fel.

Det handlar ju oftast om ren psykologi. Tar ni hjälp av en psykolog?
- Nej vi tar inte hjälp av någon utan jag försöker hjälpa folk att reda upp det här själv. Så gott jag kan. Ibland blir det fel och jag måste backa och be om ursäkt för att jag kör på för hårt men oftast blir det bra i slutändan.

Blir det någon gång fel?
- Ja, det händer men då rättar vi till det.

I Arga Snickaren är familjerna med och hjälper till hela vägen. Det blir ett samarbete mellan teve teamet och familjen för att få allt klart. Det är bara sista dagen då stylingen kommer på plats som de åker iväg en stund. Har du någon kontakt med familjerna i efterhand?
- Jag har kontakt med nästan alla. Det är bara några få som jag inte lyckats hålla kontakten med.

Anders berättade att han har en brokig bakgrund. Började som möbelsnickare och hade sen också en byggfirma med 120 anställda. Hade en krog och gick sen över till att jobba på en reklambyrå och startade sen sitt produktionsbolag. Idag handlar det mycket om samarbete med olika sponsorer och att han vill ta fram produkter som underlättar renoveringsarbetet och gör att allt går snabbt och blir bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du intervjuade arga snickaren och att han var likadan i verkligheten.

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...